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Tecpatl

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4/22/08

Encuentro de Jóvenes en el Movimiento Social Oaxaqueño

Oaxaca
Caravanas por la tierra y el territorio


Encuentro de Jóvenes en el Movimiento Social Oaxaqueño
Rebelión

http://www.rebelion.org/noticia.php?id=66357

Compañer@s de Oaxaca, México y el Mundo:

Por este medio les informamos y se les pide su colaboración, a través de donativos, capacitación en talleres concretos y asistencia a los eventos musicales de recaudación de fondos. Esto con la finalidad de contribuir a la realización de unas caravanas a distintas regiones del estado de Oaxaca. Como es de su conocimiento, actualmente vivimos en Oaxaca un proceso de persecución y hostigamiento a las iniciativas autónomas y de resistencia de los pueblos de Oaxaca y se hace urgente la reorganización del movimiento desde la base misma, es decir, desde el encuentro, intercambio y aprendizaje de nuestras luchas en cada uno de nuestros espacios. En estos momentos la prioridad son las comunidades que estan defendiendo su Territorio y su Comunalidad y que no tienen tanta visibilidad pública. Como por ejemplo: Benito Juárez en la zona oriente de San Miguel Chimalapas, en la Región del Istmo de Tehuantepec, San Pedro Yosotatu en la región de la Mixteca, San Juan Copala en la zona Triqui y San pedro y San Pablo Ayutla en los Mixes, entre otros. La propuesta de reorganización a través de las caravanas a los pueblos tiene la intención de Re-conocemos en la lucha social y contribuir a la vinculación de esas luchas de resistencia de Oaxaca, entre barrikaderos, medios alternativos, colonias populares, colectivos, organizaciones, pueblos, personas y observadores internacionales. Los cuales se subirían a las caravanas para ir conociendo juntos los distintos modos de las luchas e ir encontrando juntos las distintas formas de colaboración entre esas luchas. En este primer momento nuestra ruta será hacia la comunidad de Benito Juárez, Chimalapas en el Istmo de Tehuantepec. Iniciamos en Yagul, en el Valle de Tlacolula, seguimos con la comunidad de Jalapa del Marqués. Después llegamos al pueblo de Tehuantepec, para pasarnos a San Blas Atempa. Luego nos reuniremos con la asamblea de pescadores del barrio, colectivos y organizaciones de: la Séptima Sección de Juchitán, Ixtepec, Petapa, Zanatepec, Ixtaltepec y Juchitán, respectivamente. Luego llegaremos a la Venta; enseguida nos vamos para Zanatepec para luego amanecer en la comunidad de Benito Juárez, Chimalapas. Todas estas comunidades y personas que las habitan, con historias y experiencias diferentes. Tal vez más de uno habrá escuchado por los noticieros o de repente en las marchas, mitines y plantones de estás comunidades, alguien más interesado sabrá muy bien lo que sucede en ellas, Así, nosotros queremos saber qué pasa en cada uno de esos pueblos.

ANTECEDENTES.

Esta propuesta surge del Encuentro de Jóvenes en el Movimiento Social Oaxaqueño, realizado los días 11, 12 y 13 de enero del 2008 en la comunidad de Zaachila, anteriormente ayuntamiento popular en resistencia. En este encuentro participaron jóvenes a título personal, colectivos, barrikaderos, organizaciones, espacios y colonos que reflexionaron juntos el papel que jugaron los jóvenes en el movimiento del 2006 y las propuestas de reorganización del movimiento en su conjunto. En plenaria aprobaron juntos un plan de acción conjunto, del cual se desprende la propuesta de las caravanas. Cabe mencionar que la convocatoria a dicho encuentro salio de la tercera asamblea estatal de la APPO llevada a cabo los días 17 y 18 de noviembre del 2007. Y asistieron los que son parte de la APPO como los que no participan y lo hacen a través del movimiento social en las calles pero que comparten la lucha por la transformación profunda de Oaxaca, México y el Mundo.

Propuesta Caravanas

En el Primer Encuentro Juvenil, se propuso como uno de los planes de trabajo, llevar a cabo caravanas de carácter estatal, nacional e internacional a las regiones del estado. Esta propuesta se planteo y se acordó con varios propósitos. Pero antes que nada, es necesario aclarar que estas caravanas se convocan con los simples principios fundamentales de caminar preguntando, y enseñar aprendiendo:

Propósitos:
Dar un acercamiento por parte de los jóvenes del encuentro a las regiones donde trabajan las diversas personas, organizaciones, colectivos participes en el encuentro. Así como las diferentes comunidades donde se vive un proceso de resistencia y autonomía.
Llevar observadores y compañer@s estatales, nacionales e internacionales a las diferentes regiones para dar más cobertura a los casos de violencia paramilitar, y de la militarización, de despojo de los bienes naturales, violaciones a los derechos humanos, represión, conflictos agrarios de las regiones, etc.
Llevar informaciones a las regiones sobre las luchas sociales de los movimientos estatales, nacionales e internacionales. Así como también vincular esas luchas y resistencias de otras comunidades.
Llevar talleres de acompañamiento mutuo en el intercambio de conocimientos, a las regiones, como de primeros auxilios, serigrafía, video, radio, computación, materiales para alfabetización, composta, reciclado, permacultura, así como información sobre, sexualidad, los derechos humanos, el neoliberalismo, el rescate cultural y la participación de la mujer.
Realizar escritos, comunicados, y artículos; como videos, cápsulas de radio etc. sobre las observaciones en las comunidades para difundir la problemática de las regiones a nivel nacional e internacional.
Llevar información sobre unas regiones a otras, de diferentes partes del estado, país y el mundo.
Estas caravanas se llevaran a cabo de manera selectiva, con grupos de jóvenes de confianza, y que hallan participado en talleres preparativos antes de salir a las regiones donde se les informara de:
La situación actual de las comunidades.
Las normas y acuerdos de participación.
Las consecuencias de no seguir las normas y acuerdos de participación
Los requerimientos para no solo participar en las caravanas como meros espectadores sino como actores, pues nuestra propuesta es que surjan diversos trabajos de seguimiento, difusión y acercamiento a las comunidades.
Un punto que debemos de aclarar es que nuestra propuesta es flexible, en tanto que permite la modificación de sus planteamientos para adecuarse a las condiciones y necesidades, además de prioridades de las comunidades, es por eso que se plantea que nuestro primer recorrido se encuentra nutrido por las diferentes temáticas que conjuntamente acordamos las comunidades y el encuentro de jóvenes, es por eso que resaltan algunos temas como la defensa del territorio y la biodiversidad en esta primer ruta de nuestras caravanas.

PROGRAMA DE LA PRIMER CARAVANA, OAXACA-CHIMALAPAS.

Del 5 al 12 de mayo del 2008 : Yagul, Tlacolula, defensa comunitaria : Jalapa del Marques, Lucha de pescadores y vecinos en contra de la imposición de una Hidroelectrica. : Tehuantepec, campesinos y comuneros en defensa de los bienes comunales de su pueblo, ocupan un terreno comunal para hacer una colonia campesina en defensa de la tierra comunal. : San Blas Atempa, campesinos y pueblo en contra de los caciques de Ulises Ruiz se autogobernaron por mas de 3 años en un ayuntamiento popular que generó muertos y heridos y encarcelados. Actualmente están en una fase de reorganización. : La séptima sección de Juchitán, encuentro con la asamblea de pescadores del barrio que se oponen a la instalación de la energía eólica y luchan por mantener su tierra. Aquí nos encontraremos con colectivos y organizaciones de Ixtepec, Santo Domingo Petapa, Zanatepec, Ixtaltepec y Juchitán que luchan a lado de los pueblos en contra de las transnacionales y del PPP. A través de sus distintas iniciativas de resistencia y liberación. ' : La venta, ejidatarios en contra de la imposición de la energía eólica en sus tierras. : Zanatepec, reunión con campesinos de Reforma de Pineda y Zanatepec que están en la defensa del maíz. Acampamos y de ahí subimos temprano al siguiente día a los Chimalapas. : Pláticas, intercambios, talleres en la comunidad de Benito Juárez. Sobre transgénicos, apertura agrícola, TLCS, PPP, ASPAN, derechos humanos, control de plagas orgánicas, talleres de pintura con niños, papel reciclado, elaboración de queso, Tecnologías apropiadas, 'visita a las zonas de conflicto, entre otros. ATTE Encuentro de Jóvenes en el Movimiento Social Oaxaqueño.


¡¡OAXACA VIVE, LA LUCHA SIGUE!!


NOTA URGENTE: Se les pide su colaboración en esta lucha, a través de donativos, capacitación en talleres concretos y asistencia a los eventos musicales de recaudación de fondos para financiar estas caravanas.

Investigación de Soldado del Invierno, 13-16 de marzo

Testimonio de ex combatientes sobre horrores cometidos por Estados Unidos en Irak y Afganistán

La siguiente carta es de Joe Urgo, un ex combatiente de la guerra de Vietnam:

http://revcom.us/a/126/ivaw-urgo-letter-es.html

Pensé que sabía lo que la guerra y ocupación de Irak y Afganistán han significado para esos países y su población. Pero el horror lo sentí gráficamente del 13 al 16 de marzo cuando fui a la Investigación Soldado del Invierno: Irak y Afganistán, organizado por Veteranos de Irak Contra la Guerra. Por más de cuatro días, casi 5º0 ex combatientes dieron testimonio sobre el entrenamiento que recibieron y lo que les hicieron a la gente y tierra de Irak y Afganistán. Estas audiencias fueron transmitidas por todo el mundo por internet, televisión y radio, y los soldados estadounidenses en bases y barcos de por todo el mundo las pudieron ver. Entremezclados con el testimonio fueron videos de iraquíes, hombres, mujeres y niños, que describieron el terror de la ocupación militar.

Unos 350 personas fueron a las audiencias, la mayoría ex combatientes, familiares de militares y padres cuyos hijos murieron en la guerra.

Los que dieron testimonio dijeron que recibieron órdenes de los más altos niveles de la cadena de mando del ejército, hasta el general Petraeus y más allá. Algunos términos los reconocieron los ex combatientes de Vietnam, como “Zonas de fuego libre” y “Reconocimiento por fuego”: ambos de los cuales dan permiso para disparar a quien te dé la gana sin consecuencias. También dieron testimonio sobre las normas actuales de la guerra y las nuevas doctrinas de contrainsurgencia en las zonas urbanas, como las grandes cantidades de invasiones de hogares durante la noche, en que aterrorizan y maltratan a las familias, saquean cuartos y arrestan o peor a los jóvenes y niños.

Entre el testimonio más impresionante fueron los comentarios sobre las Normas de Combate. Jason Washburn dijo: “Nos permitían disparar a lo que sea. Abríamos fuego contra todo. No había normas para gobernar cuánta fuerza debíamos usar. Esto era lo que esperaban de nosotros. Nos decían que los jodieran”. Describió varios incidentes en que mataron a civiles; dijo que eso era común. Varios ex combatientes también dijeron que “con un guiño y un golpe suave con el codo, nos empujaban a cargar ‘armas para botar’ o palas. Si matábamos sin querer a un civil, botábamos el arma o la pala sobre el cadáver para que pareciera un insurgente”.

En el mismo taller, Jon Turner comenzó su testimonio repitiendo un lema de la Infantería de la Marina. De ahí se arrancó todas las medallas, las tiró al piso y dijo: “¡Ya no trabajo mas para ustedes!”. Inmediatamente todo el público se puso de pie para alabar el desafío de Jon frente a los Marines y sus medallas. Luego describió los elogios que recibió de los oficiales la primera vez que mató y cómo eran las redadas a las tres de la madrugada, “tumbando puertas y aterrorizando a familias”. Tratando de controlar las emociones, Jon dijo: “Ya no soy el monstruo que era antes”. Debido al estrés postraumático de muchos de los ex combatientes al tratar de entender lo que hicieron a la gente de Irak y Afganistán, un equipo de terapeutas estaba presente durante la conferencia.

Al escuchar o leer el testimonio, surge una imagen: estos crímenes no son errores, el “mal uso” de las Normas de Combate ni la “incompetencia estratégica”. Así libran la guerra el imperialismo y sus fuerzas armadas: matan a la gente, y las únicas vidas importantes son las de los estadounidenses. Un ex combatiente comenzó su testimonio diciendo: “A los pueblos del mundo…”.

Tenemos que actuar con la valentía y determinación que demandan los pueblos del mundo para parar todo esto. Estos ex combatientes, llevados por la culpa, la ira y la traición de que los mentían y se aprovechaban de ellos para cometer un gran crimen contra la humanidad, hicieron declaraciones poderosas que tienen que oír todos los que todavía no reconocen lo malas que son estas ocupaciones, los indecisos y los como yo que creemos que sabemos lo que está pasando ahí.

Ver “Investigación Soldado del Invierno: Irak y Afganistán,”. También se puede oír el testimonio (en inglés) en: ivaw.org/wintersoldier/

Zinn Speaks

An Interview with Howard Zinn on the State of the Empire
Zinn Speaks

http://www.counterpunch.com/waj04192008.html

By WAJAHAT ALI

At 85 years old, the indefatigable Howard Zinn still maintains the prolific activist and academic jab fueled by his political and social activism nurtured during The Civil Rights Movement. The esteemed historian and controversial rabble rouser’s seminal work, The People’s History of the United States, taught in high schools and colleges across the nation, has been adapted as a documentary, The People Speak, featuring readings by Sean Penn, Matt Damon, Viggo Mortenson and Marisa Tomei. Still touring and giving lectures, Zinn shows no signs of stopping, however his hectic schedule has slowed to devote more time for his family obligations. After nearly a month of back and forth emails and missed opportunities, Professor Zinn agreed to an interview reflecting on his historic and memorable time at Spelman College in the ‘60’s, his thoughts on the Democratic Party, his philosophy of dissent as democracy, and his hope for America’s future.

ALI: Your experiences and acts of civil disobedience at Spelman College are, by now, thoroughly well known. However, in the 21st century, one could look at the student body at many liberal college campuses and see that fiery protest and consciousness replaced by apathy and materialism. Where has that fighting spirit gone? You spoke against “discouragement” at the 2005 Spelman College commencement speech - what of it now?

ZINN: What you describe as the difference between the Sixties and today on campuses is true, but I would not go too far with that. There are campus groups all over the country working against the war, but they are small so far. Remember, the scale of involvement in Vietnam was greater – 500,000 troops vs. 130,000 troops in Iraq. After five years in Vietnam, there were 30,000 U.S. dead vs. today we have 4,000 dead. The draft was threatening young people then, but not now. Greater establishment control of the media today, which is not reporting the horrors inflicted on the people of Iraq as the media began in the U.S. to report on U.S. atrocities like the My Lai Massacre. In the case of the movement against the Vietnam War, there was the immediate radicalizing experience of the Civil Rights Movement for racial equality, whose energy and indignation carried over into the student movement against the Vietnam War. No comparable carry over exists today. And yes, there is more materialism, more economic insecurity for young people going to college – huge tuition costs putting pressure on students to concentrate on studies and do well in school.

ALI: You were heavily involved in the Civil Rights Movement that dealt not only with racial empowerment and equality, but also re-examination of U.S. foreign policy and withdrawal from the brutal Vietnam War. Here we are now in 2008 with a seemingly unending, and many say illegal, occupation of Iraq. “Racism” has emerged as a contentious topic due to Obama running for President and his Reverend’s controversial comments. Yet, most say he and other candidates talk “pretty” but are unwilling to fundamentally confront and change the problems of race and foreign policy. As one who has observed this socio-political climate from the grassroots since the 1960’s, what has changed if anything in regards to racial enlightenment and the humanizing of non – American, “foreign others”?

Zinn: The Civil Rights Movement was an educational experience for many Americans. The result was more opportunities for a small percentage of Black people, perhaps 10% or 20%, so more Black youth going to college and going into the professions. A greater consciousness among White people - not all, but many - of racism. For most Black people, however, there is still poverty and desperation. The Ghettos still exist, and the proportion of Blacks in prison is still much greater than Whites. Today, there is less overt racism, but the economic injustices create an “institutional racism” which exists even while more Blacks are in high places, such as Condoleezza Rice in Bush’s Administration and Obama running for President.

Unfortunately, the greater consciousness among Whites about Black equality has not carried over to the new victims of racism – Muslims and Immigrants. There is no racial enlightenment for these groups, which are huge. Millions of Muslims and an equal number of immigrants, who whether legal or illegal, face discrimination both legally from the government and extra-legally from White Americans – and sometimes Black and Hispanic Americans. The Democratic Presidential candidates are avoiding these issues in order to cultivate support among White Americans.

This is shameful, especially for Obama, who should use his experience as a Black man to educate the public about discrimination and racism. He is cautious about making strong statements about these issues and about foreign policy. So, in keeping with the tradition of caution and timidity of The Democratic Party, he takes positions slightly to the left of The Republicans, but short of what an enlightened policy would be.

ALI: You said the democratic spirit of the American people is best represented when people are picketing and voicing their opinion outside the White House. How does this nature of dissent and protest serve as the crux of a democracy and a healthy, functioning civic society? Many would argue this is divisive, no?

ZINN: Yes, dissent and protest are divisive, but in a good way, because they represent accurately the real divisions in society. Those divisions exist – the rich, the poor – whether there is dissent or not, but when there is no dissent, there is no change. The dissent has the possibility not of ending the division in society, but of changing the reality of the division. Changing the balance of power on behalf of the poor and the oppressed.

ALI: The People’s History of The United States is now considered a seminal work taught in high schools and universities across the country. Why do you think the work has had such lasting, influential impact?

ZINN: Because it fills a need, because there is a huge emptiness of truth in the traditional history texts. And because people who gain some understanding on their own that there are things wrong in society, they look for their new consciousness; their new feelings to be represented by a more honest history.

ALI: Minority voters, like Hispanic Catholics, voted solidly for Bush in 2002, and some sons of immigrants have virulent anger and disdain against “illegal” immigrants. It seems many marginalized voices have forgotten their history and now side with those actively intent on keeping them either on the sidelines or in some form “oppressed.” How do we explain this discrepancy?

ZINN: It is to the interest of the people in power to divide the rest of the population in order to rule them. To set poor against middle class, White against Black, Native born against immigrants, Christians against other religions. It serves the interest of the establishment to keep people ignorant of their own history,

ALI: Most say that corporations now own American media. What is the proper outlet for democratic discourse and dissemination of information if indeed there is a biased monopoly over media?

ZINN: Because of the control of the media by corporate wealth, the discovery of truth depends on an alternative media, such as small radio stations, networks like Pacifica Radio, programs like Amy Goodman’s Democracy Now. Also, alternative newspapers, which exist all over the country. Also, cable TV programs, which are not dependent on commercial advertising. Also, the internet, which can reach millions of people by-passing the conventional media.

ALI: Will anything change in regards to US foreign policy in the Middle East, specifically on Palestine and Israel, if the Democratic Party wins in 2008?

ZINN: The Democratic candidates, Clinton and Obama, have not shown any sign of a fundamental change in the policy of support of Israel. They have not shown sympathy for the plight of the Palestinian people. Obama has occasionally referred to the situation of the Palestinians but as the campaign has gone on, he seems reluctant to bring this up, and instead emphasizes his support of Israel.

So, a change in policy will require more pressure from other countries and more education of the American people, who at this point know very little about what has been happening to the Palestinian people. The American people are naturally sympathetic to those they see as oppressed, but they get very little information from political leaders or the media, which would give them a realistic picture of the suffering of Palestinians under the Occupation

ALI: How can “the left” reconcile their assumed indifference to religion with the growing “religious” sector of society siding with the “conservative” parties? Can there be a peace between the two or is this a permanent schism? I’ve noticed bigotry on both sides, between the “secularists” and “religionists.”

ZINN: The Left needs to more clearly make a distinction between the bigotry of fundamentalism and the progressive tradition in religion. In Latin America, there is “liberation theology.” In the U.S., there were the priests and nuns who supported Black people in the South and who protested against the Vietnam War. So, it’s not a matter of being for or against religion, but of deciding whether religion can play a role for justice and peace rather than for violence and bigotry.

ALI: Most don’t know that you were a brigadier during WW2. Did this experience bring about the “anagnorisis” and epiphany catalyzing fundamental changes in your ideology?

ZINN: I did not know much history when I became a bombardier in the U.S. Air Force in World War II. Only after the War did I see that we, like the Nazis, had committed atrocities…Hiroshima, Nagasaki, Dresden, my own bombing missions. And when I studied history after the War, I learned from reading on my own, not from my university classes, about the history of U.S. expansion and imperialism.

ALI: You’re now a man in his golden years, and you look back at your many accomplishments. You’ve done amazing things. Any regrets? And also, if you could choose something that would embody your legacy – what would it be?

ZINN: I have no regrets about my political activity, only that I sometimes got carried away with it and didn’t find the right balance between obligations to my family and my need to be involved in social movements. As for a work of mine that embodies my “legacy,” probably it is not one book, but rather the combination of being a writer and an activist, being a public intellectual, by using my scholarship for social change.

ALI: Many look to the future horizons with bleak, cynical eyes foreshadowing disastrous scenarios resulting from our hubris and excess. Recession. War. Deficit. Extremism. Global Anti Americanism. Insincere Partisan politics. Will we implode? Can we move forward? Do you have hope for the future of America?

ZINN: The Present situation for the U.S. looks grim, but I am hopeful, as I see the American people waking up and being overwhelmingly opposed to this war and to the Bush regime, as I reflect on movements in history and how they arose surprisingly when they seemed defeated. I believe the American people have the capacity to create a new movement, which would change the direction of our nation from being a military power to being a peaceful nation, using our enormous wealth for human needs, here and abroad.


Wajahat Ali is Pakistani Muslim American who is neither a terrorist nor a saint. He is a playwright, essayist, humorist, and Attorney at Law, whose work, "The Domestic Crusaders," (www.domesticcrusaders.com) is the first major play about Muslim Americans living in a post 9-11 America. His blog is at http://goatmilk.wordpress.com/. He can be reached at wajahatmali@gmail.com

Balas impunes silencian la voz Triqui

Tensión tras el asesinato de dos comunicadoras de San Juan Nopala; amenazas oficiales

Balas impunes silencian la voz triqui

http://www.rebelion.org/seccion.php?id=31

Blanche Petrich
La Jornada

San Juan Copala, Oaxaca. La radio comunitaria La voz que rompe el silencio, la cual transmitía su señal en idioma triqui desde el municipio autónomo de San Juan Copala hacia una docena de pueblos enclavados entre los cerros colindantes, salió del aire el 7 de abril, poco después de las cinco de la tarde. Adolfo y Bernabé, los dos locutores que estaban a cargo de la austera cabina, al conocer la noticia de que sus compañeras Teresa Bautista y Felícitas Martínez habían sido asesinadas en una emboscada, apagaron los micrófonos y el transmisor. Enmudecieron.

Desde entonces ni ellos ni su radio –un proyecto de comunicación que apenas tenía tres meses de vida y al que definen como “un ala de nuestra experiencia autonómica”– no han recuperado el habla. El jueves pasado, frente a una docena de periodistas y dos visitadores de la Comisión Nacional de los Derechos Humanos (CNDH) que atravesaron el nudo montañoso de la sierra mixteca para bajar a la hondonada de Copala, Adolfo trata de decir algo. Pese a sus esfuerzos la voz se le atora en la garganta. Debe-rían haber estado a su lado, para hablar con la prensa, los padres de Tere y Feli, pero no acudieron. “Gente del gobierno de Ulises Ruiz los contactó para amenazarlos. Les dijeron que si hablaban corrían peligro; si callaban, recibirían recursos”, denuncia Jorge Albino, de la comisión de comunicación del municipio autónomo. Era el miedo que rompe la voz.

Hasta que aparece, inesperada, la pequeña figura de Gregoria Agustina, con las trenzas blancas deshechas. Pasa al frente del palacio municipal, rodeada de decenas de mujeres como ella, silenciosas. Amorosamente desdobla y extiende un vestido rojo, el típico traje triqui, bordado en telar. Cinco rasgaduras en la parte media trasera del tejido –los cinco orificios de las balas que mataron a su nieta Felícitas– dicen más que las palabras. Ni siquiera hay rastros de sangre. La abuelita, que se hizo cargo de Feli y su hermana Laura a la muerte de su madre, hace tres años, lo lavó hasta borrar la última mancha. ¿Cómo iba a dejar que el vestido que llevaba Feli el día de su muerte quedara sucio? Fue el silencio de Gregoria el que rompió el miedo.

Los visitadores de la CNDH tuvieron que tomar nota del reclamo de Jorge Albino, coordinador de la radio comunitaria del municipio autónomo: “No queremos que aquí le echen tierra a la muerte de nuestras compañeras como le hicieron en la Zongolica”, la sierra nahua de Veracruz, donde la versión del gobierno federal y del presidente de la CNDH, José Luis Soberanes, de la “muerte por gastritis” de la anciana Ernestina Ascensión se impuso mediante esa pinza de amenazas y ayudas económicas que terminó por silenciar la denuncia de su familia, en el pueblo de Soledad Atzompa.

El gobierno autónomo solicita que la Procuraduría General de la República, a través de la fiscalía para delitos contra periodistas, atraiga el caso, porque no confían en la justicia estatal.

En Oaxaca, el procurador general de Justicia, Evencio Nicolás Martínez Rodríguez, dio la clave de hacia dónde se dirige la averiguación al declarar que el atentado “no era contra las locutoras, sino contra Francisco Vázquez”, empleado del Registro Civil que conducía el vehículo en el que viajaban. Él, su esposa Cristina y Jaciel, uno de sus pequeños hijos, siguen internados en un hospital de Oaxaca, pero hasta ahora no han sido interrogados.

Acusaciones y venganzas sin fin

Desde finales de los años 90 el movimiento social de los triquis vive enfrentado y atrapado en una cadena incesante de hechos violentos, acusaciones mutuas, venganzas sin fin. La temprana muerte de Felícitas y Teresa, activas en el proceso autonómico, tiene su contraparte de dolor.

El 5 de julio del año pasado dos jóvenes, Virginia y Daniela Ortiz, hermanas de 20 y 14 años, originarias del pueblo El Rastrojo, fueron secuestradas. Son hijas de un dirigente del MULT. Desde entonces están desaparecidas. En este caso también es muy poco lo que la procuraduría estatal ha hecho para ubicarlas, pese al peregrinar de su madre y sus primas, que no han dejado de tocar puertas reclamando la aparición de las muchachas.

La familia de las dos hermanas acusa al MULT-I de la desaparición. Cada organización carga, así, con sus agravios. Cada una acusa a la contraria de ser “priísta y paramilitar”. Las dos fuerzas se dicen de izquierda. Las dos participan en la otra campaña del zapatismo, que en su último encuentro de pueblos indios en Vícam, Sonora, intentó sin lograrlo reconciliar a los hermanos enemistados.

En esta ocasión, el MULT protestó por la atención que la prensa y los organismos de derechos humanos han prestado al asesinato de las locutoras. Se trata, dijo en un comunicado, de “una campaña de desprestigio y linchamiento político contra el MULT-UP, con el fin de preparar las condiciones de represión policiaca militar en la región”, orquestada “desde el poder y ejecutada por las balas asesinas de un grupo de priístas denominado UBISORT-MULTI”.

Son 500 kilómetros cuadrados de territorio triqui que suben y bajan de los cerros áridos y espinudos, una isla cultural en el corazón de la Mixteca oaxaqueña. Son 36 barrios, nueve agencias municipales y una sola presidencia municipal en Copala, en la Trique Baja, más fértil, con las mejores tierras y, por tanto, con mayores conflictos. Pero Copala, por su autonomía, no recibe ningún recurso del estado, sobre todo porque el MULT, su archienemigo, participa en el cabildo de Juxtlahuaca, donde se deciden las partidas presupuestarias.

Catorce comunidades se alinean con el MULT-UP y 18 con los autónomos. Los cementerios de cada pueblo reciben, de tanto en tanto, los cuerpos de nuevas víctimas, de uno y otro bando, caídas en las temibles emboscadas que perpetran pistoleros a sueldo, con cuernos de chivo. El MULT original, que nació en 1981 después de un largo proceso de resistencia y organización contra los caciques, pagó, en su momento, una muy alta cuota de sangre.

Francisco López Bárcenas, abogado mixteco y autor de numerosas investigaciones sobre el proceso de resistencia de esa región, recuerda que la última gran marcha del movimiento triqui, antes de la ruptura, fue en 1987. Al año siguiente, con el gobierno estatal de Heladio Ramírez, llegaron grandes sumas de dinero a despertar el apetito de sus dirigentes. A finales de la década se registra una violencia inédita en los pueblos y sus veredas, sobre todo violaciones tumultuarias contra mujeres.

El ala oficialista decide, en 2000, formar un partido político, Partido de Unidad Popular (PUP). Los enconos empiezan a provocar choques violentos. En 2005 son asesinados dos muchachos que trabajaban –como miles de jóvenes triquis y mixtecos– en Estados Unidos y que habían llegado a celebrar las fiestas patronales. Eran los hijos de los dirigentes Timoteo Alejandro Ramírez y de José Albino, que acusaron a la corriente del PUP de encubrir a los pistoleros. En marzo de 2006 se hace pública la ruptura.

El camposanto de San Juan queda en la ladera de un cerro con pinos, pasando el río. Las tumbas de las señoritas Teresa y Felícitas aún tienen frescas las flores. En una hay, todavía, plumas y rastros de sangre de una gallina sacrificada. Unos dicen que es una costumbre local, para que el mal no se lleve el alma de la difunta. Otros murmuran, por lo bajo, que los restos del sacrificio denotan la promesa de una venganza.

¿Por qué los inmigrantes vienen a Estados Unidos?

Es el sistema…

¿Por qué los inmigrantes vienen a Estados Unidos?

http://revcom.us/a/127/Immigration-es.html

En enormes redadas que se llevan a cabo en la madrugada o en medio del día, han arrestado a miles de inmigrantes en fábricas, restaurantes de comida rápida y barrios. En el 2007 el Servicio de Inmigración y Control de Aduanas (ICE, parte del Departamento de Seguridad de la Patria) "sacó" —o sea, deportó— a más de 276,912 inmigrantes indocumentados. Estas son las acciones de una versión moderna de la gestapo, la policía fascista que llevó a cabo las redadas de judíos y otros en la Alemania nazi.

El gran aumento de estas redadas ha separado a padres de sus hijos. Hay aproximadamente cinco millones de niños en Estados Unidos que tienen por lo menos un padre que el gobierno considera inmigrante "ilegal". Muchos de los centenares de miles de inmigrantes que han arrestado y deportado se vieron obligados a dejar a sus hijos con amigos o parientes en Estados Unidos. Un estudio reciente de las redadas de ICE de tres lugares de trabajo donde arrestaron a 900 adultos encontró que afectaron a 500 niños. (Consejo Nacional de La Raza, "Pagando el precio: El impacto de las redadas de inmigración sobre los niños en Estados Unidos")

¿Por qué es que esos inmigrantes vinieron a Estados Unidos en primer lugar?

Manuel tenía 18 años cuando salió de su pueblo de Oaxaca en el sur de México. Viajó al norte de México, desde donde arriesgó la vida cruzando el desierto, donde el calor y la falta de agua podrían resultar en una muerte dolorosa. Ahora trabaja en una maquiladora de la costura de Los Ángeles y vive en las sombras como inmigrante indocumentado, con temor en todo momento de que le podría sorprender una de las redadas fascistas de agentes armados del gobierno.

Manuel no quería irse de su pueblo: “Me gusta el campo y estar entre mi gente, pero era hora de pensar de mi mamá y de mis hermanitos. De todos modos no se puede vivir de la tierra, y me vine a Los Ángeles a ganar dinero y para mandar dinero a mi familia y construir una casita en mi pueblo”. Manuel dice que para cuando él se vino, la mayoría de los jóvenes del pueblo ya se habían ido.

Hay un sinnúmero de relatos como el de Manual; él es uno de los aproximadamente 12 millones de inmigrantes indocumentados explotados en el campo, las maquiladoras, las empacadoras de carne, los restaurantes, la construcción y otros oficios en Estados Unidos. ¿Por qué es que tantos han corrido el riesgo de cruzar la frontera, donde tantos mueren cada año?

Veamos la frontera. No siempre estuvo donde está. A mediados del siglo 19, Estados Unidos se apoderó de buena parte del territorio mexicano. A medida que el capitalismo estadounidense se convirtió en un imperio imperialista mundial, ha llegado a dominar, oprimir y tergiversar la economía y el desarrollo de todo México y cebarse de su pueblo y recursos.

Luego en 1994, esa dominación dio un salto con el tal llamado acuerdo de “libre comercio”, el NAFTA/TLC, que le dio a los imperialistas de Estados Unidos más “libertad” para exprimirle más ganancias a México. El resultado ha sido un desastre para las masas de México.

¿Por qué dice Manuel que “no se puede vivir de la tierra”? Porque el NAFTA/TLC tumbó las pocas barreras que protegían a los granjeros pequeños en México. Ya no podían competir con las enormes corporaciones agrícolas de Estados Unidos que inundaron el mercado mexicano con maíz y otras cosechas que producían a un precio más barato. Más de seis millones de campesinos han sido expulsados del campo porque no pueden subsistir del trabajo de la tierra. Y los tugurios que rodean a las ciudades de México, repletos de gente muy pobre y desplazada, no ofrecen una alternativa.

Por eso tantos millones de trabajadores inmigrantes han llegado a Estados Unidos, como “ilegales”. No fue por “elección”. No es que estos inmigrantes quieran, adrede, “violar la ley” o “vivir a costa” de los servicios sociales o “robarse trabajos” de los estadounidenses, ni cualquiera de las demás mentiras de las que los acusa la clase dominante, y que mucha gente se ha tragado.

La verdad es que los inmigrantes se han visto obligados a cruzar la frontera por los mecanismos del sistema capitalista-imperialista y las medidas de quienes están en el poder.

Una vez en Estados Unidos, a esos trabajadores inmigrantes los superexplotan, en los oficios más peligrosos y que menos pagan. Repetimos, los inmigrantes no “escogen” esos oficios; son los únicos que los ofrece la economía capitalista que se ha vuelto tan dependiente de la superexplotación de la mano de obra inmigrante que no puede funcionar sin ella. Los inmigrantes o hacen esos trabajos o ellos y sus familias pasan hambre.

Los gobernantes capitalistas aprovechan su situación “ilegal” —que en primer lugar es consecuencia del funcionamiento del sistema— para mantenerlos reprimidos y bajo control. “Si no hacen lo que les manden hacer”, les dicen a los inmigrantes, “no solo perderán el trabajo sino que los arrestarán, los deportarán y los separarán de sus hijos”. La represión fascista está sembrando terror en las comunidades inmigrantes; hay enormes redadas, deportaciones en masa, paramilitares racistas, más militarización de la frontera, etc.

Los gobernantes de este país, con la colaboración de los medios grandes, trabajan sobretiempo para mantener a la gente ignorante de lo que verdaderamente está pasando, para usar a los inmigrantes como chivos expiatorios por todas las inquietudes y problemas que el sistema capitalista ha ocasionado para la mayoría de la población. Muchos de la clase media sienten que su nivel de vida y calidad de vida están bajo ataque, y los cagatintas del sistema capitalista-imperialista los están engañando sobre las razones de la pésima situación en la que se encuentran.

La ruina de la economía mexicana que ha empujado a millones a la desesperación… el horror de millones de inmigrantes obligados a vivir en condiciones como de esclavos en Estados Unidos… el prejuicio contra los inmigrantes que se fomenta para mantener a la gente dividida… las redadas fascistas que separan a familias… todo eso es el resultado de este sistema capitalista-imperialista.

Estudiantes, no soldados

Estudiantes, no soldados:
Nancy Meza habla del trabajo de Lucha Urbana en Los Ángeles

http://www.war-times.org/articles/WT_studentsnotsoldiersESP.htm

Inner City Struggle (ICS, Lucha Urbana) es una organización comunitaria que trabaja en asuntos de justicia educativa y económica en las comunidades de Boyle Heights, El Sereno, y el Este de Los Angeles. (visite: http://innercitystruggle.org). Nancy Meza es organizadora de jóvenes con ICS en la Escuela Secundaria Roosevelt, y trabaja en el grupo de jóvenes de ICS, Estudiantes Unidos (United Students). Lleva cuatro años trabajando con la organización y actualmente es estudiante en una universidad comunitaria.

War Times/Tiempo de Guerras conversó con Nancy sobre las presiones económicas que enfrentan los jóvenes de la clase trabajadora, en comunidades inmigrantes de Los Angeles, y cómo esas presiones están vinculadas al reclutamiento militar.

Nancy Meza: ICS trabaja en comunidades pobres. En la mayoría de los hogares, el ingreso total es menos de $22,000 al año. Estas comunidades también tienen las “peores” escuelas: escuelas que carecen de fondos adecuados y están hacinados, en las cuales un gran porcentaje de alumnos no terminan su último año, ni se gradúan.

En Boyle Heights y el Este de LA el 90% de la población es mexicana o latina, El Sereno es un poco más diverso. El Sereno tiene más latinos que son de cuarta o quinta generación y Boyle Heights tiene más inmigrantes latinos de primera o segunda generación.

War Times/Tiempo de Guerras: ¿Que dicen sobre la guerra los jóvenes con los que trabajas?
Muchos de los jóvenes con los cuales trabajamos están en contra de la guerra. Sienten que es una guerra injusta. Están en contra por la forma que los afecta a ellos. Ven como los fondos para la educación han bajado, que hay más esfuerzos de reclutamiento militar en los colegios. En vez de ser reclutados para ir a la universidad para tener un futuro, la mayoría de los estudiantes están siendo encaminados hacia las fuerzas armadas.

United Students realiza cada año una semana de acción sobre universidades y justicia educativa. Uno de los talleres este año se llamó “Estudiantes, no Soldados”, y les preguntamos a los jóvenes sobre la guerra. La mayoría de ellos dijeron, “Oh, es simplemente la guerrita de Bush”. Estos fueron estudiantes normales que conscientemente están en contra de la guerra.

¿Usted tiene amigos o parientes que han pensado seriamente en inscribirse?
Uno de mis amigos se inscribió inmediatamente después del 11 de septiembre. Era muy buen estudiante, competía en deportes, tomaba clases avanzadas. Entonces él decía, “mis notas son buenas pero no son excelentes. Entonces, aunque entre a la universidad, no voy a poder pagarla”.

Mis otros amigos que han pensado en inscribirse no se graduaron de la secundaria. Entonces, ellos dicen, “no puedo conseguir in buen trabajo, lo único que puedo hacer es trabajar en McDonalds ganando el salario mínimo. Entonces, por qué no me meto mejor a las fuerzas armadas y recibo capacitación laboral”. Se les está encaminando en esa dirección porque no pueden conseguir un buen trabajo, porque estudiaron en escuelas públicas que no los preparaban para empleos en el Siglo 21, ni para asistir a la universidad. [Nota del editor: recientemente el Ejército aumentó en un 25% el número de personas que no terminan la secundaria que están dispuestos a aceptar como reclutas]. Aunque se gradúen de la secundaria, no pueden pasar los exámenes para recibir trabajos con un sueldo del cual se puede vivir.

Mi amigo que se inscribió en el servicio asistió a Garfield High, que tiene alrededor de 5 mil estudiantes, y sólo un consejero universitario. Quizás sí hubiera recursos para ayudarle a pagar la universidad, pero ya que hay un solo consejero, la mayoría de los estudiantes no están enterados sobre los recursos que existen. Las únicas personas que están entregando información en estas escuelas son los reclutadores de las fuerzas armadas. A la hora del almuerzo o en las clases uno no puede encontrar reclutadores de universidades o consejeros explicando cómo entrar a las universidades o cómo conseguir apoyo financiero. Pero uno sí puede ver a por lo menos dos reclutadores durante la hora del almuerzo, todas las semanas. Así que mi amigo simplemente no contaba con la información sobre las posibilidades de ayudar a pagar la universidad.

¿Cuantos estudiantes abandonan los estudios en los colegios donde trabaja ICS?
Estas escuelas tienen una taza da abandono del 68%, de manera que menos del 40% se gradúan.

Por ejemplo, Roosevelt High School es la escuela más hacinada en el país. Hay unos 5,200 estudiantes en un local construido para 2,500. Tiene mucho que ver con el financiamiento. Las escuelas tienen el sistema de rotación porque están tan repletas. Los estudiantes estudian dos meses luego tienen vacaciones por dos meses, y regresan otros dos meses. No hay suficientes escritorios en las aulas, ni libros para la cantidad de estudiantes que hay. Con suerte hay 32 o 34 estudiantes por cada maestro, pero la mayoría de las clases tienen 40 alumnos. No es un ambiente positivo para el aprendizaje.

Los estudiantes que se gradúan de estas escuelas secundarias no se reciben con los requisitos necesarios para ir a la universidad. Así que la mayoría se pone a trabajar en restaurantes de comida rápida o en la construcción con sus padres, cualquier trabajo que pueden conseguir sin tener que tomar exámenes. Una amiga, que es muy inteligente, recibía notas de A y B, pero no tomó cursos avanzados o de honores. Tomaba clases normales. Después de graduarse, solicitó un trabajo como tutora en la escuela media donde ella estudiaba antes. No pudo conseguir el trabajo porque no pudo aprobar el examen, que incluía Algebra II. Ella no estudió Alegbra II porque no era un requisito para la secundaria, sólo para las universidades.

Estos problemas ya tienen décadas. La verdad es que ha mejorado un poco últimamente. Ahora uno puede encontrar estudiantes que se graduaron del sistema público de secundarias que regresan a las comunidades como maestros, consejeros y tutores. Ellos son los que realmente están ayudando a los estudiantes y alentándolos. Pero, una taza de abandono del 68% sigue siendo atroz.

En muchas comunidades de color, existe la tradición del servicio militar. Estoy hablando de las comunidades latinas de segunda y tercera generación, la comunidad afro-americana, filipina y de Samoa. En su experiencia, ¿creen éstos que las fuerzas armadas son menos racistas que el resto de la sociedad?
No creo que las consideren menos racista, pero sí es una forma de calzar en la sociedad. Esto lo vimos en los años sesenta, cuando los afro-americanos eran reclutados para las fuerzas armadas, aunque en la vida civil eran segregados y no tenían derechos. Creo que ellos veían a las fuerzas armadas como una puerta de entrada a la sociedad. Creo que lo mismo está ocurriendo con estas comunidades, porque no calzan en la demografía de la sociedad actual, simplemente por su cultura y su situación económica. Entonces, vienen los militares y es como decir, “Sea americano, únase a las fuerzas armadas. Si usted se inscribe, estará luchando por su país”. La gente se inscribe en las fuerzas armadas porque es una forma de sentirse aceptado por la sociedad.

En la escuela, los maestros no te enseñan sobre tu cultura. Y la mayoría de la gente que vive en pobreza, les cuesta mucho. Para ellos, ser pobre es algo vergonzante. La mayoría de estas personas trabajan dos y tres trabajos sólo para sobrevivir, y siguen siendo pobres. Creo que muchos se unen a las fuerzas armadas como una forma de ser considerados integrantes productivos de la sociedad. También, para las comunidades inmigrantes es muy difícil ahora conseguir papeles, y es muy caro. Muchos consideran a las fuerzas armadas como una forma de conseguir la ciudadanía o una forma más fácil de legalizarse en el país.

Asistí a una conferencia en octubre sobre el contra-reclutamiento y me di cuenta que aunque uno se inscribe en las fuerzas armadas, no le garantizan la ciudadanía. Solamente aceleran el proceso al permitirlo a uno hacer la solicitud de inmediato en vez de esperar cinco años.
Es igual con el dinero para estudiar. Sólo el 50% de los veteranos reciben esos beneficios. Los militares hacen mucha propaganda con los estudiantes, los llaman cada dos años, hay comerciales por televisión, y hay mucha presencia militares en las escuelas. Los estudiantes tienen la idea que los militares le van a ofrecer muchas cosas. Una cosa que hemos hecho es pedir a los estudiantes que analicen de manera crítica a las fuerzas armadas. Sabe, se gasta tanto dinero en las fuerzas armadas que se debilita la educación, la vivienda, y la salud. De un dólar [de gastos del gobierno], cincuenta centavos se gastan en las fuerzas armadas, sólo cuatro o cinco centavos son gastados en la educación, dos en la salud. Gastamos tanto en las fuerzas armadas que no hay dinero para programas sociales, entonces uno se mete a las fuerzas armadas porque ellos prometen todos los programas que uno no recibe como ciudadano normal.

Y vemos esto en los programas de JROTC. ¿Cómo es JROTC?
Yo lo he visto en las escuelas medias, pero se llamaba Cadets. [Nota del Editor: El programa Naval Sea Cadets (Cadetes Marinos) es para jóvenes entre 11 y 17 años. Es afiliado a la Liga Naval de EEUU (U.S. Navy League), un grupo ciudadano que apoya a los servicios militares marítimos]. Hasta los alumnos en sexto grado se les entrena para inscribirse en las fuerzas armadas, para ser soldaditos. En la secundaria, uno lo ve más; JROTC tiene sus propios edificios e instalaciones en nuestro distrito escolar. En Roosevelt High School tiene un recinto subterráneo para la práctica de tiros.

A principios de cada año, ya que nuestras escuelas están tan hacinadas, no hay cupo para que todos tomen clases de educación física. Entonces, llegan los reclutadores de JROTC a las aulas de educación física y les dicen a los alumnos, “en vez de ir a educación física, ustedes se pueden unir a JROTC y será honorable, se considera como una actividad extra-curricular, y se ve bien en sus solicitudes para universidades”. Hacen un reclutamiento masivo. No hay otros clubes que llegan a los estudiantes para decir, “únase a nosotros y se prepara para la universidad”. Sólo lo hace JROTC.

Y, porque las escuelas están tan topadas de gente, no hay espacio en las otras clases, y a los alumnos se les mete a JROTC sólo para llenar espacios en su programación de clases.

En JROTC uno aprende a usar armas y a marchar. La mayoría de los estudiantes en JROTC vienen de comunidades pobres. Son estudiantes cuyo primer idioma no es inglés, estudiantes que no están encaminados a la universidad. A estos estudiantes se les entrena a inscribirse en las fuerzas armadas al salir de la secundaria. La mayoría de los estudiantes de JROTC se inscriben en las fuerzas armadas al salir de la secundaria. [Nota del Editor: Los contra-reclutadores argumentan que JROTC realmente constituye un desgaste para los recursos de las escuelas, y enseña una versión sesgada de la historia de Estados Unidos].

Me dice Jorge Mariscal de Project YANO que cada vez hay más latinas que se inscriben.
Las fuerzas armadas están reclutando a las latinas, han cambiado su mensaje para tener como blanco a las latinas. El mensaje es, que si uno es latina, unirse a las fuerzas armadas es un acto feminista. Uno va a pelear al lado de sus hermanos; a uno se le da el poder que ahora tiene el hombre.

La posibilidad de independencia económica entrega un sentido de poder a la gente. ¿Se está cerrando ese camino para las mujeres de color, y las está encaminando a ver a las fuerzas armadas como una opción feminista?
Esa es la impresión que quiere dar las fuerzas armadas. Pero dicen lo mismo sobre los hombres que no pueden conseguir un trabajo ni pagar la universidad. Creo que es más el mensaje de las fuerzas armadas, y las mujeres lo están percibiendo y piensan, “Bueno, debe ser la verdad”.

ICS trabaja con otros grupos en Los Angeles que se enfocan en el trabajo de contra-reclutamiento, como la Coalición contra el Militarismo en Nuestras Escuelas (CAMS, Coalition against Militarism in Our Schools)?
Sí. Cada vez que nos enteramos de que los reclutadores militares iban a llegar al colegio nosotros realizábamos contra-reclutamiento un día antes. Entregamos folletos sobre la realidad de la guerra, la realidad de las fuerzas armadas, y lo que uno debe pensar antes de unirse a las fuerzas armadas. Era genial, porque antes de que llegaran los reclutadores a la escuela, los alumnos ya estaban conscientes sobre los mitos y las realidades de inscribirse en las fuerzas armadas. Entonces, al día siguiente llegaban los reclutadores para tratar de persuadir a los estudiantes que van a recibir dinero par la universidad, y los estudiantes decían, “Según este papel que recibimos ayer, sólo el 50% de los veteranos reciben ese beneficio”.

Es lo mismo que hicimos con Estudiantes, no Soldados. Es un taller que se realizó en 45 aulas en cada escuela secundaria. Le explicamos a los estudiantes cuanto dinero se gasta en las fuerzas armadas, y porque los estudiantes se están inscribiendo. Le explicamos los hechos y las realidades, para que ellos tuviesen más información antes de tomar su decisión. Muchos estudiantes en esos talleres se cambiaron de opinión. Antes decían, “Oh, queremos inscribirnos en las fuerzas armadas,” y luego decían, “Voy a la universidad para tratar de conseguir un buen trabajo”.

- Lynn Koh

The Longest Walk 2

The Longest Walk 2

http://slingshot.tao.ca/displaybi.php?0096013

This spring, Native activists will walk across the United States together. The Longest Walk 2 will mark the 30th anniversary of the historic Longest Walk -- the last major event of the Alcatraz-Red Power Movement in which several hundred Native Americans marched from San Francisco to Washington, D.C. to symbolize their forced removal from their homelands and to draw attention to continuing problems plaguing the Indian community. Longest Walk 2 will take two routes from the Bay Area to Washington, DC to raise awareness about issues impacting the environment, to protect sacred sites and to clean up Mother Earth. The five month journey will conclude July 11.

The original Longest Walk in 1978 was conducted in part to protest proposed legislation that would have dissolved Native Treaties which protected Native American sovereignty. As a result of The 1978 Longest Walk those 11 bills were defeated and the American Indian Religious Freedom Act (AIRFA) of 1978 was passed.

"In 1978, our communities faced many hardships such as non-existing religious rights and criminalization of our people who fought for cultural survival, this is why the Longest Walk was necessary. As Indigenous Peoples in the United States, our environment and our cultural survival are directly correlated and are still imperiled today; this is why we must walk once again" states Jimbo Simmons of the International Indian Treaty Council.

The Longest Walk 2 is an extraordinary grassroots effort on a national level to bring attention to environmental disharmony; it is part of many communities' ongoing commitment to protect sacred sites, preserve cultures, and create awareness about the environment. The message from the Longest Walk of 1978 will be carried and continued: "The Longest Walk is an Indian spiritual walk, a historical walk; and it is a walk for educational awareness to the American and the world communities about the concerns of American Indian people," according to American Indian Movement Co-founder Dennis J. Banks.

The Longest Walk 2 will take two routes. The Northern route will travel the original route of 1978 across 11 states and 3,600 miles. The Southern route will follow the 2006 Sacred Run route across 13 states and 4,400 miles. Both routes will visit sacred sites across the Nation and promote educational awareness for sacred sites protection and preservation. The Southern route will be launching The Clean Up Mother Earth Campaign where Longest Walk participants will work together to clean up our country's highways and roads by collecting debris found along the Longest Walk route.

For more information please visit: www.longestwalk.org


slingshot@tao.ca

Las guerras de las tortillas y el orden internacional

Las guerras de las tortillas y el orden internacional


Noam Chomsky
El Espectador (Colombia)

http://www.rebelion.org/noticia.php?id=51122

El caos que deriva del llamado orden internacional puede ser doloroso si uno es el blanco o la víctima del poder que determina la estructura de ese orden. Hasta las tortillas comienzan a jugar en este esquema.

En fecha reciente, en varias regiones de México, los precios de las tortillas ascendieron más del 50 por ciento. En enero, en Ciudad de México, decenas de miles de trabajadores y campesinos realizaron una demostración en el Zócalo, la plaza central de la ciudad, para protestar por el alto costo de las tortillas. En respuesta, el gobierno de Felipe Calderón llegó a un acuerdo con productores y minoristas para limitar el precio de las tortillas y de la harina de maíz, muy probablemente una solución temporal.

El alza de precios amenaza el producto principal de comida de los trabajadores y los pobres mexicanos. Forma parte de lo que podríamos llamar el efecto etanol, consecuencia de la estampida de Estados Unidos hacia el etanol basado en el maíz como un sustituto del petróleo, cuyas más importantes fuentes, por supuesto, están en regiones que desafían con más ahínco el orden internacional.

También en Estados Unidos el efecto etanol ha aumentado el precio de la comida en una amplia gama, incluyendo otras cosechas, la ganadería y las aves de corral.

La conexión entre la inestabilidad en el Medio Oriente y el costo de alimentar a una familia en Estados Unidos no es directa, por supuesto. Pero como en todo comercio internacional, el poder inclina la balanza. Una meta principal de la política exterior de Estados Unidos por largo tiempo ha sido crear un orden global en el cual las corporaciones norteamericanas tengan libre acceso a los mercados, recursos y oportunidades de inversiones. El objetivo es comúnmente llamado “libre comercio”, una posición que cuando se la examina, colapsa rápidamente.

No es diferente a lo que Gran Bretaña, una predecesora en la dominación mundial, imaginó durante la última parte del siglo XIX, cuando adoptó el libre comercio, después de que 150 años de intervención estatal y violencia habían ayudado a la nación a conseguir un poder industrial mucho más grande que el de cualquiera de sus rivales.

Estados Unidos ha seguido en gran parte el mismo modelo. Generalmente, las grandes potencias se muestran deseosas de entrar en cierto grado limitado de libre comercio cuando están convencidas de que a los intereses económicos bajo su protección les va a ir bien. Ese ha sido, y sigue siendo, un atributo primario del orden internacional.

El auge del etanol sigue el modelo. Como lo indican los expertos en agricultura C. Ford Runge y Benjamin Senauer en Foreign Affairs, “la industria del biocombustible ha estado por largo tiempo dominada no por fuerzas del mercado sino por la política y el interés de unas pocas empresas grandes”, en especial Archer Daniels Midland, el productor más importante de etanol.

La producción de etanol es factible gracias a subsidios estatales sustanciales y a tarifas muy altas para excluir un etanol brasileño basado en azúcar, mucho más barato y más eficaz.

En marzo, durante el viaje a Latinoamérica de George W. Bush, el único logro fue un acuerdo con Brasil para la producción conjunta de etanol.

Pero Bush, al mismo tiempo que declamaba la retórica del libre comercio para los otros a la manera convencional, enfatizaba que las altas tarifas para proteger a los productores de Estados Unidos se mantendrían, por supuesto, junto con las muchas formas de subsidios del gobierno para la industria.

Pese a los enormes subsidios a la agricultura, financiados por los contribuyentes, los precios del maíz y las tortillas han estado subiendo con gran rapidez. Un factor es que los usuarios industriales de maíz importado de Estados Unidos comienzan a adquirir las variedades mexicanas más baratas usadas para las tortillas, aumentando los precios.

El Tratado de Libre Comercio (TLC) de 1994, patrocinado por Estados Unidos, también puede jugar un rol significativo, que probablemente aumentará. El impacto del tratado fue inundar a México con exportaciones de agroempresas fuertemente subsidiadas, desalojando de sus tierras a productores mexicanos.

El economista mexicano Carlos Salas ha demostrado que después de un aumento estable hasta 1993, el empleo en la agricultura comenzó a declinar cuando el TLC entró en vigencia, principalmente entre los productores de maíz, una consecuencia directa del tratado, concluyen él y otros economistas. Una sexta parte de la fuerza mexicana de trabajo en la agricultura ha sido desplazada durante los años del TLC, y el proceso continúa. Eso reduce los salarios en otros sectores de la economía y propulsa la emigración hacia los Estados Unidos.

Max Correa, secretario general del grupo Central Campesina Cardenista, estima que “por cada cinco toneladas adquiridas a productores extranjeros, un campesino se vuelve candidato para emigrar”.

Tal vez sea más que una coincidencia que el presidente Bill Clinton militarizara la frontera mexicana, previamente bastante abierta, en 1994, junto con la implementación del TLC.

El régimen de “libre comercio” conduce a México del autoabastecimiento de comida hacia la dependencia de las exportaciones de Estados Unidos. Y a medida que el precio del maíz aumenta en los Estados Unidos, estimulado por el poder de las corporaciones y la intervención estatal, uno puede anticipar que el precio de las materias primas puede continuar aumentando de manera drástica en México.

Cada vez más, los biocombustibles posiblemente van a “hacer pasar hambre a los pobres” alrededor del mundo, según Runge y Senauer, en la medida en que las materias primas sean convertidas en producción de etanol para los privilegiados —el casabe en el África subsahariana, para tomar un ejemplo ominoso.

Mientras tanto, en el sudeste asiático, las selvas tropicales son taladas y quemadas para obtener aceite de palma destinado al biocombustible, y hay también en los Estados Unidos amenazantes efectos en el medio ambiente a raíz de la producción del etanol basado en el maíz.

El alto precio de las tortillas y otros crueles caprichos del “orden internacional” ilustra la interconexión de los eventos, del Medio Oriente al Midwest, la región central de Estados Unidos, y la urgencia para establecer comercios basados en acuerdos verdaderamente democráticos entre las personas, y no en intereses cuyo hambre principal es por ganancias para las corporaciones protegidas y subsidiadas por un estado que dominan ampliamente, cualquiera sea el costo humano.

* Noam Chomsky. Profesor emérito de lingüística y filosofía en M.I.T.

Mass Graves at Residential Schools found in Canada

Breaking News:
Location of Mass Graves of Residential School
Children Revealed for the First Time;

Independent Tribunal Established

Squamish Nation Territory ("Vancouver,

Canada")Thursday, April 10, 2008 11:00 am PST

At a public ceremony and press conference

held today outside the colonial "Indian Affairs"

building in downtown Vancouver, the Friends

and Relatives of the Disappeared (FRD)

released a list of twenty eight mass graves

across Canada holding the remains of untold

numbers of aboriginal children who died in

Indian Residential Schools.

The list was distributed today to the world

media and to United Nations agencies, as the

first act of the newly-formed International

Human Rights Tribunal into Genocide in Canada

(IHRTGC), a non-governmental body established

by indigenous elders.

In a statement read by FRD spokesperson Eagle

Strong Voice, it was declared that the IHRTGC

would commence its investigations on April 15,

2008, the fourth Annual Aboriginal Holocaust

Memorial Day. This inquiry will involve international

human rights observers from Guatemala and

Cyprus , and will convene aboriginal courts of

justice where those persons and institutions

responsible for the death and suffering of

residential school children will be tried and

sentenced. (The complete Statement and List

of Mass Graves is reproduced below).

Eagle Strong Voice and IHRTGC elders will

present the Mass Graves List at the United

Nations on April 19, and will ask United Nations

agencies to protect and monitor the mass

graves as part of a genuine inquiry and judicial

prosecution of those responsible for this

Canadian Genocide.

Eyewitness Sylvester Greene spoke to the

media at today's event, and described how

he helped bury a young Inuit boy at the

United Church's Edmonton residential school

in 1953.



"We were told never to tell anyone by Jim

Ludford, the Principal, who got me and three

other boys to bury him. But a lot more kids got

buried all the time in that big grave next to the

school."



For more information:

www.hiddenfromhistory.org, or write to the

IHRTGC at: genocidetribunal@yahoo.ca

Issued on Squamish Territory , 10 April, 2008,

under the authority of Hereditary Chief Kiapilano.
.........................................................................

Press Statement: April 10, 2008



Mass Graves of Residential School Children

Identified - Independent Inquiry Launched

We are gathered today to publicly disclose the

location of twenty eight mass graves of children

who died in Indian Residential Schools across

Canada , and to announce the formation of an

independent, non-governmental inquiry into the

death and disappearance of children in these

schools.



We estimate that there are hundreds, and

possibly thousands, of children buried in these

grave sites alone.



The Catholic, Anglican and United Church , and

the government of Canada, operated the schools

and hospitals where these mass graves are

located. We therefore hold these institutions and

their officers legally responsible and liable for the

deaths of these children.



We have no confidence that the very institutions

of church and state that are responsible for these

deaths can conduct any kind of impartial or real

inquiry into them. Accordingly, as of April 15, 2008,

we are establishing an independent, non-

governmental inquiry into the death and

disappearance of Indian residential school children

across Canada .



This inquiry shall be known as The International

Human Rights Tribunal into Genocide in Canada

(IHRTGC), and is established under the authority

of the following hereditary chiefs, who shall serve

as presiding judges of the Tribunal:



Hereditary Chief Kiapilano of the Squamish Nation

Chief Louis Daniels (Whispers Wind), Anishinabe

Nation Chief Svnoyi Wohali (Night Eagle),

Cherokee Nation

Lillian Shirt, Clan Mother, Cree Nation

Elder Ernie Sandy, Anishinabe (Ojibway) Nation

Hereditary Chief Steve Sampson, Chemainus Nation
Ambassador Chief Red Jacket of Turtle Island



Today, we are releasing to this Tribunal and to

the people of the world the enclosed information

on the location of mass graves connected to

Indian residential schools and hospitals in order

to prevent the destruction of this crucial evidence

by the Canadian government, the RCMP and the

Anglican, Catholic and United Church of Canada.

We call upon indigenous people on the land where

these graves are located to monitor and protect

these sites vigilantly, and prevent their destruction

by occupational forces such as the RCMP and other

government agencies.



Our Tribunal will commence on April 15 by

gathering all of the evidence, including forensic

remains, that is necessary to charge and indict

those responsible for the deaths of the children

buried therein.



Once these persons have been identified and

detained, they will be tried and sentenced in

indigenous courts of justice established by our

Tribunal and under the authority of hereditary

chiefs.



As a first step in this process, the IHRTGC will

present this list of mass graves along with a

statement to the United Nations in New York City

on April 19, 2008. The IHRTGC will be asking the

United Nations to declare these mass graves to

be protected heritage sites, and will invite

international human rights observers to monitor

and assist its work.



Issued by the Elders and Judges of the IHRTGC

Interim Spokesperson: Eagle Strong Voice

Email: genocidetribunal@yahoo.ca pager:

1-888-265-1007



IHRTGC Sponsors include The Friends and

Relatives of the Disappeared, The Truth

Commission into Genocide in Canada, the

Defensoria Indigenia of Guatemala, Canadians

for the Separation of Church and State, and a

confederation of indigenous elders across

Canada and Turtle Island.

..................................................................................................

Mass Graves at former Indian Residential

Schools and Hospitals across Canada



A. British Columbia



1. Port Alberni: Presbyterian-United Church

school (1895-1973), now occupied by the

Nuu-Chah-Nulth Tribal Council (NTC) office,

Kitskuksis Road . Grave site is a series of

sinkhole rows in hills 100 metres due west of

the NTC building, in thick foliage, past an unused

water pipeline. Children also interred at

Tseshaht reserve cemetery, and in wooded

gully east of Catholic cemetery on River Road .



2. Alert Bay : St. Michael's Anglican school

(1878-1975), situated on Cormorant Island

offshore from Port McNeill. Presently building

is used by Namgis First Nation. Site is an

overgrown field adjacent to the building, and

also under the foundations of the present new

building, constructed during the 1960's.

Skeletons seen "between the walls".



3. Kuper Island: Catholic school (1890-1975),

offshore from Chemainus. Land occupied by

Penelakut Band. Former building is destroyed

except for a staircase. Two grave sites: one

immediately south of the former building, in a

field containing a conventional cemetery;

another at the west shoreline in a lagoon near

the main dock.



4. Nanaimo Indian Hospital: Indian Affairs

and United Church experimental facility

(1942-1970) on Department of National

Defense land. Buildings now destroyed. Grave

sites are immediately east of former buildings

on Fifth avenue , adjacent to and south of

Malaspina College .



5. Mission: St. Mary's Catholic school

(1861-1984), adjacent to and north of

Lougheed Highway and Fraser River Heritage

Park . Original school buildings are destroyed,

but many foundations are visible on the

grounds of the Park.



In this area there are two grave sites:

a) immediately adjacent to former girls'

dormitory and present cemetery for priests,

and a larger mass grave in an artificial

earthen mound, north of the cemetery among

overgrown foliage and blackberry bushes, and

b) east of the old school grounds, on the hilly

slopes next to the field leading to the newer

school building which is presently used by the

Sto:lo First Nation. Hill site is 150 metres west

of building.



6. North Vancouver: Squamish (1898-1959)

and Sechelt (1912-1975) Catholic schools,

buildings destroyed. Graves of children who

died in these schools interred in the Squamish

Band Cemetery , North Vancouver .



7. Sardis: Coqualeetza Methodist-United

Church school (1889-1940), then experimental

hospital run by federal government (1940-1969).

Native burial site next to Sto:lo reserve and Little

Mountain school, also possibly adjacent to former

school-hospital building.



8. Cranbrook: St. Eugene Catholic school

(1898-1970), recently converted into a tourist

"resort" with federal funding, resulting in the

covering-over of a mass burial site by a golf

course in front of the building. Numerous grave

sites are around and under this golf course.

9. Williams Lake : Catholic school

(1890-1981), buildings destroyed but

foundations intact, five miles south of city.

Grave sites reported north of school grounds

and under foundations of tunnel-like structure.

10. Meares Island (Tofino): Kakawis-Christie

Catholic school (1898-1974). Buildings

incorporated into Kakawis Healing Centre.

Body storage room reported in basement,

adjacent to burial grounds south of school.



11. Kamloops : Catholic school (1890-1978).

Buildings intact. Mass grave south of school,

adjacent to and amidst orchard. Numerous

burials witnessed there.



12. Lytton: St. George's Anglican school

(1901-1979). Graves of students flogged

to death, and others, reported under

floorboards and next to playground.

13. Fraser Lake : Lejac Catholic school

(1910-1976), buildings destroyed. Graves

reported under old foundations and

between the walls.



Alberta:



1. Edmonton : United Church school

(1919-1960), presently site of the

Poundmaker Lodge in St. Albert . Graves

of children reported south of former

school site, under thick hedge that runs

north-south, adjacent to memorial marker.



2. Edmonton : Charles Camsell Hospital

(1945-1967), building intact, experimental

hospital run by Indian Affairs and United

Church . Mass graves of children from

hospital reported south of building, near

staff garden.



3. Saddle Lake : Bluequills Catholic school

(1898-1970), building intact, skeletons

and skulls observed in basement furnace.

Mass grave reported adjacent to school.



4. Hobbema: Ermineskin Catholic school

(1916-1973), five intact skeletons

observed in school furnace. Graves under

former building foundations.



Manitoba:



1. Brandon : Methodist-United Church

school (1895-1972). Building intact.

Burials reported west of school building.



2. Portage La Prairie: Presbyterian-

United Church school (1895-1950).

Children buried at nearby Hillside

Cemetery .



3. Norway House: Methodist-United

Church school (1900-1974). "Very old"

grave site next to former school building,

demolished by United Church in 2004.



Ontario:



1. Thunder Bay : Lakehead Psychiatric

Hospital , still in operation. Experimental

centre. Women and children reported

buried adjacent to hospital grounds.



2. Sioux Lookout: Pelican Lake Catholic

school (1911-1973). Burials of children in

mound near to school.



3. Kenora: Cecilia Jeffrey school,

Presbyterian-United Church (1900-1966).

Large burial mound east of former school.



4. Fort Albany : St. Anne's Catholic school

(1936-1964). Children killed in electric chair

buried next to school.



5. Spanish: Catholic school (1883-1965).

Numerous graves.



6. Brantford : Mohawk Institute, Anglican

church (1850-1969), building intact. Series

of graves in orchard behind school building,

under rows of trees.



7. Sault Ste. Marie: Shingwauk Anglican

school (1873-1969), some intact buildings.

Several graves of children reported on

grounds of old school.



Quebec:



1. Montreal : Allan Memorial Institute, McGill

University , still in operation since opening in

1940. MKULTRA experimental centre. Mass

grave of children killed there north of building,

on southern slopes of Mount Royal behind

stone wall.



Sources:

- Eyewitness accounts from survivors of

these institutions, catalogued in Hidden from

History: The Canadian Holocaust

(2nd ed., 2005) by Kevin Annett. Other

accounts are from local residents. See

www.hiddenfromhistory.org .



- Documents and other material from the

Department of Indian Affairs RG 10 microfilm

series on Indian Residential Schools in

Koerner Library, University of B.C.



- Survey data and physical evidence obtained

from grave sites in Port Alberni , Mission , and

other locations.



This is a partial list and does not include all of

the grave sites connected to Indian

residential Schools and hospitals across

Canada. In many cases, children who were

dying of diseases were sent home to die by

school and church officials, and the remains

of other children who died at the school were

incinerated in the residential school furnaces.

This information is submitted by The Friends

and Relatives of the Disappeared (FRD) to the

world media, the United Nations, and to the

International Human Rights Tribunal into

Genocide in Canada (IHRTGC). The IHRTGC

will commence its investigations on April 15,

2008 on Squamish Nation territory.



For more information on the independent

inquiry into genocide in Canada being

conducted by the IHRTGC, write to:

genocidetribunal@yahoo.ca

10 April, 2008

Squamish Nation Territory (" Vancouver ,

Canada ")



Posted by Mohawk Nation News

www.mohawknationnews.com

SDS Group Banned After Ruckus at Dead Prez Concert

SDS Group Banned After Ruckus at Dead Prez Concert
Clampdown at Evergreen

http://www.counterpunch.com/jacobs04212008.html

By RON JACOBS

A police car was overturned during a ruckus with local and campus police following a hiphop concert by the group Dead Prez at Evergreen Sate College in Olympia WA. The Evergreen branch of Students for a Democratic Society (SDS) was suspended by the college administration from the campus. The suspension of SDS was a reaction to the organization's refusal to go along with an edict from the administration banning public events at the college.

Evergreen College, commonly referred to as Evergreen, is a progressive college founded by a Republican governor of Washington in the early 1970s. It already has a legacy of activism that runs deeper and stronger than many other US colleges with much longer histories.

Filemón Bohmer-Tapia and Courtney Franz are students at Evergreen and members of SDS. Filemon is also involved in MEChA de Evergreen.and is a community organizer in the immigrant rights and anti-war movements. Courtney is a sophomore at Evergreen State College, where she is studying Political Economy, Social Sciences, and writing. I recently contacted them and asked a few questions regarding the situation at the college. They emphasized that they spoke as members of SDS, not for SDS.

Can you explain the series of events that led up to the suspension of Olympia SDS by the Evergreen State College administration? More to the point, what is your take on the so-called riot by some people that attended the concert by Dead Prez?

Filemon: First, I want to thank Dead Prez and Umi for coming out to Olympia and giving a great concert that promoted social justice and revolutionary change. They are welcome in Olympia anytime. There has been a lot of negative press surrounding the events at the Dead Prez concert. I think it’s important to clear up some of the distortions that have been promoted in the media.

In actuality, members of an unofficial security team, which had no visible identifiable labels, abused their power and started a fight in the crowd. Some fought back in self-defense and an African- American man, Kaylen Williams, attempted to break up the fight. After the scuffle was over members of the security team, uninjured and primarily white, ran to the police (and a couple of them) pointed out Mr. Williams, who was then immediately and unjustly arrested by an Evergreen State College police officer. As the officer was arresting him, members of the crowd and even other members of the security team told the officer that she had the wrong person and that he was only trying to break up the fight. The officer refused to listen and took Mr. Williams out of the concert in handcuffs. Many people began to question the officer’s decision and demanded that she release him. The officer refused and placed Mr. Williams in the back of the police car directly outside of the concert exit. As the concert ended, people began leaving the concert venue and saw that there was a black man under arrest and a growing number of people demanding his release. The police car was surrounded by this time and the crowd of about 300 was chanting “Let Him Go!”

The Olympia police then barged in swinging their clubs indiscriminately and dowsing the crowd with pepper spray. One Evergreen student landed in the Emergency room with internal bleeding. The crowd then began protecting themselves with any material available, throwing bottles, rocks, and sticks at the police. There was already a lot of bad blood between (much of) the Olympia community and the Olympia Police Department as a result of police brutality during the Port of Olympia protests when protesters tried to prevent military weapons and materials from being shipped to Iraq. The crowd was now very unified in the mission of freeing the prisoner and kicking the police off of our campus. The police were forced to release Kaylen Williams and had to retreat as the crowd grew in numbers and intensity. As the police escaped, they left one of their patrol cars behind, and the people took out their frustration on it.

Whether or not people agree with the destruction of the police car, it is important to realize the context in which it happened. There was an unjust and what many would call a racist arrest, and police violence against a peaceful crowd before any there was any property damage. That night, the Olympia community stood in solidarity against the abuse of power that is synonymous with police behavior.

Courtney: Shortly after the "riot," Evergreen President Les Purce and Vice President of Student Affairs Art Constantino met with representatives from the four jurisdictions of police who were directly involved (Evergreen State College Police, Thurston County Sherriff's Department, Olympia Police Department, and Washington State Patrol). We learned from a reliable source that when the police asked them to point to likely suspects, the administrators told them to investigate students involved in the port protests, especially members of SDS.

Opinions within SDS vary on the specific tactics protesters used, but everyone understands their motivation; antiracism is in our mission statement. It is vital to remember that a group of students started a spontaneous uprising in response to police actions. It is ludicrous to imply, as the administration has, that SDS or any other student group planned or instigated these actions.

After the melee and subsequent sensationalist coverage of the event in the local media, the Evergreen College administration banned public events. What was their reasoning for this somewhat drastic reaction? What was the general opinion of students and staff to the ban?

Courtney: The Evergreen State College administration did not ban public events per se - they issued a (so-called) "moratorium on student-sponsored concerts and other events that involve substantial safety and security considerations until processes are improved" through a review committee. Students and the public found out about this through this press release and subsequent articles in (the local daily)The Olympian, the Cooper Point Journal (the campus newspaper), and other media. It was never an official written policy. There was substantial confusion about this among students. The administration either reserved the right to review events on a case-by-case basis, simply ignored other musical events following the concert (including one with over 300 attendees), or selectively applied these different standards.

The administration claimed, then, that the problem was safety procedures. From what I understand, some people on the safety review committee have tried to bring up the fundamentally unsafe police violence and racism that instigated the events. It appears that the committee has not yet come to a conclusion; a separate campus police review committee found no racism in the arrest. The attached report details their inadequate response.

Radical views have long been a target for the administration, but SDS knew that the situation would worsen after the concert. We had been planning the San Francisco 8 event and the subsequent performance for months. After the moratorium was announced, members of SDS approached the administration and were told that the event could continue. Shortly before the events were scheduled, the administration went back on its word and cancelled them. It claimed that because one of these two events involved music and both were advertised on the same flier, neither could continue. After much deliberation within our group and with the panelists and guests, we decided to hold the events anyway.

Filemon: The Evergreen administration’s reason for the ban on concerts, called the concert moratorium, was to prevent any future ‘violence’ at future events. Many students, staff, and faculty were outraged with this decision, made solely by the President, Vice President, and the Dean of Student Services. The Evergreen administration has been aggressively cooperative with local police in the investigation that has five people facing felony charges as a result of the events after the Dead Prez concert. Olympia SDS officially criticized both the police actions on the night of the Dead Prez event and the concert moratorium. The concert ban was never actually put into effect though, because the week after it was announced, a musical performance was held at Evergreen with the administration’s knowledge and without any interference.

When the members of the San Francisco 8 came to speak and were told about the ban, what was their response? I know that you all went ahead with the program and it was well attended. Can you give a summary of how the administration and campus police reacted that evening and in the immediate aftermath? Also, how many people are in Olympia SDS?

Courtney: Olympia Students for Democratic Society (SDS) meetings are usually attended by up to twenty-five people, and about fifty people total come attend some meetings. Hundreds of people have come to our events, cosponsored them, or helped us with our activism.

The San Francisco 8 panelists told us they were proud of us as young activists and expressed support for our resistance against police actions and racism as well as our work in defense of free speech. They largely agreed that the police were a fundamentally and systematically oppressive force.

Campus police monitored the events from outside the building and talked to a few people, but there was little direct interaction at the event itself; things appeared to be going fine. Shortly after the panel and performance, the administration sent us a letter notifying us of our suspension. We held an initial appeal, which was well attended by other students and student groups, and were informed that our suspension was shortened. We have filed a letter of intent to appeal a second and final time.

Filemon: (Regarding the banned event) SDS went ahead with promoting a panel discussion that had been planned for months with the San Francisco 8, former Black Panthers who had been tortured by U.S. Government agencies and were victims of the COINTELPRO campaign (now on trial for charges related to the murder of a police officer in 1971-charges that were thrown out in 1975 in part because confessions were extracted under police torture-Ron). We were also promoting an acoustic performance by David Rovics, Danny Kelly and Mark Eckert that would serve as a benefit for anti-war activist Carlos Arredondo, whose son was killed in Iraq. Two days before both separate events were to occur; the administration abruptly informed SDS that the two events were canceled, because “they were advertised as a concert.” The panel discussion was in no way a concert, and the second, separate event was an acoustic performance, hardly a concert. The decision was obviously politically motivated because there had already been another musical performance (as noted above) since the so-called concert moratorium had began. SDS and many other student groups deemed the cancellation illegitimate, and we decided to proceed with both events. Both the panel discussion with the San Francisco 8 and the later acoustic benefit performance by David Rovics ran smoothly and were very well attended. Both the San Francisco 8 and David Rovics have been very supportive of SDS and were appreciative that we went ahead with the scheduled events. The next week, the Evergreen Administration informed SDS that we were temporarily suspended until they could come to a decision. Eventually they decided to suspend SDS’s group status for an entire year.

I saw in the Indymedia article regarding Olympia SDS' suspension that you have received support from other student groups. Is there a way for other folks who are not affiliated with Evergreen to express support? Should they write the administration? Is there a petition?

Filemon: Many Evergreen student groups including MEChA de Evergreen as well as various other Olympia community groups have been very supportive of Olympia SDS in this time. The regional and national SDS chapters have also been very vocal in their support. I definitely encourage people to write letters in support of SDS, especially to Evergreen State College President Les Purce, Vice President Art Constantino, and Dean of Student and Academic Support Services Phyllis Lane, who have been the main opponents of free speech at Evergreen and against SDS as a group. We generated a petition and gathered about 500 signatures in one week.

Courtney: There is a petition, but the following would be more helpful, especially for those outside the community. We are always looking for like-minded people to work with, and this campaign is not just about us or our community; it is about free speech rights everywhere, especially on campuses.

a.) Contact the administration directly! Calling can be especially effective. (360) 867-6100
purcel@evergreen.edu

b.) Spread the word! Email people, post it on your website or write an editorial...

c.) Donate money either to SDS for events after its budget was frozen (contact olympiasds@riseup.net) or to our legal defense fund for those arrested post-uprising (www.evergreenlegaldefense.org or evergreenlegaldefense@gmail.com). The defense fund site also describes other ways to get involved in our legal defense campaign (e.g. calling the prosecutor).

d.) People in the Olympia area can come to the rally on the day of our second appeal. We don't yet know the date, but if you want to come or are interested in other organizing efforts or support, please contact us at olympiasds@riseup.net .

Do you anticipate that the college administration will back down and reinstate SDS as a campus club or do you think that the struggle to get reinstated has just begun?

Filemon: Whether or not the administration backs down from this ridiculous suspension, support for SDS has grown tremendously as a result. We appealed the suspension and we continue to meet regularly and organize events, only now without any school funding.

Courtney: We don't know what will happen! We have spoken to many people who have been involved with Student Activities over the years, and none of them remembers any precedent of student organizations being suspended. There is no way to tell the future, but it will be most beneficial to everyone involved if the administration acts in favor of free speech.

Readers know that Olympia is on the forefront of direct actions against the US occupations and wars in Iraq and Afghanistan, including several attempts to prevent military shipments at the port there and Tacoma. Is there anything else SDS and other groups in Olympia are working on to continue their opposition?

Courtney: There are many, many activist groups in Olympia and surrounding towns. Olympia SDS, Olympia Movement for Justice and Peace, and other groups are fighting to turn Olympia into a sanctuary city for G.I. resisters and undocumented workers; we also anticipate more port actions. There is also a developing campaign against ICE (Immigrations and Customs Enforcement) and their "holding centers" (read: prison camps). In addition, we are continuing our campaign in support of those arrested both at the Dead Prez concert and during the aftermath. There are also SDS subcommittees working on issues as diverse as setting up a free health clinic, abolishing the prison-industrial complex, and ending sexism in the Left. This work is vital, and our group's suspension has slowed much of it down. The fantastic work done by other student and community groups is threatened by both their generous, resource-consuming support of our subsequent work and the administration's attack on political speech. The sooner we win this fight, the more effectively we can all work on other broad issues of social justice.

Anything else you all want to add?

Filemon: I want to call on all people to build solidarity with the Immigrant Rights movement, a struggle for dignity and human rights. As people are unjustly detained and deported everyday, private concentration facilities are being constructed to contain innocent people who are only trying to support their families. 30 miles north of Olympia in Tacoma, WA, is the GEO Group owned Northwest Detention Center, the regional Immigration prison where people are denied legal counsel and have been subjected to food poisoning multiple times.

Everyday children are being separated from their parents by Immigration and Customs Enforcement (ICE) agents and are denied decent healthcare and access to financial aid for education. People in Olympia are currently working on a Sanctuary city proposal that would prohibit Olympia City officials from cooperating in any manner with both Immigration agents who seek to detain undocumented immigrants and Military police who seek to capture GI War Resisters. This will hopefully bring two issues together that have a huge impact in communities across the country.

(For folks in the Northwest) There will be a rally and march to the Washington State Capitol Building to celebrate the history of Mayday along with the Sanctuary City proposal on May 1, beginning at Noon at Sylvester Park in Olympia, WA. We must intensify our efforts to end the war against the people of Iraq and end the war against Immigrants in the United States.

Ron Jacobs is author of The Way the Wind Blew: a history of the Weather Underground, which is just republished by Verso. Jacobs' essay on Big Bill Broonzy is featured in CounterPunch's collection on music, art and sex, Serpents in the Garden. His first novel, Short Order Frame Up, is published by Mainstay Press. He can be reached at: rjacobs3625@charter.net

AZ legislation will illegalize MEChA and Xican@ Studies

LA VOZ DE AZTLAN
Los Angeles, Alta California
April 17, 2008

http://www.aztlan.net/arizona_targets_mecha.htm

Arizona legislation will outlaw MEChA and Mexican-American studies

The Appropriations Committee of the Arizona House of Representatives has approved provisions to a "Homeland Security" measure that would essentially destroy the Movimiento Estudiantil Chicano de Aztlan (MEChA) and Mexican-American study programs in the state's public schools, colleges and universities.

The anti-Mexican provisions to SB1108 were approved yesterday and the bill is now scheduled for a vote by the full House. The provisions would withhold funding to schools whose courses "denigrate American values and the teachings of European based civilization." One section of SB1108 would bar public schools, community colleges and universities from allowing organizations to operate on campus if they are "based in whole or in part on race-based criteria," a provision Rep. Russell Pearce said is aimed at MEChA. Pearce is a Republican and the Chairman of the Appropriations Committee out of Mesa, Arizona.

According to Chairman Pearce, SB1108 would also bar teaching practices that "overtly encourage dissent from American values" such as Raza Studies at the Tucson Unified School District. In addition, SB1108 mandates the State Superintendent of Public Instruction to confiscate books and teaching materials that are deemed anti-American. Chairman Pearce said some of the teaching materials amount to "sedition" by suggesting that the current border between the United States and Mexico disappear with La Raza taking over the American Southwest. One book that would be confiscated mentioned by Pearce is "Occupied America - A History of Chicanos" by Professor Rodolfo Acuña.

Armas

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